Svar: Madrutiner inden opstart i vuggestue
10. april 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev og velkommen til - hvor dejligt at høre, at du/I har haft stor glæde af de svar, som jeg har givet andre, tak for det :)
Først vil jeg sige - ro på. I har 2 måneder til at få skruet antallet af skemåltider op og antallet af amninger ned, og det kan godt lade sig gøre :)
Jeg vil anbefale jer, at I begynder at tilbyde hende morgengrød nu. Det betyder, at amningen kl 04 og 06 slåes sammen til én amning, måske vil den på sigt komme til at ligge omkring kl 05, eller hvad hun nu føler behov for. Men én amning tidlig morgen vil være rigtig godt, og så skal hun tilbydes morgengrød omkring kl 08, når I står op, og dagen begynder.
Det kan være havregrød eller en anden form for grød, det vil være rigtig godt at variere lidt mellem de forskellige grødtyper - og I må også meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød, for at vænne hende til forskellig smag og konsistens. I må gerne komme frugtmos på grøden som topping og også her gerne variere mellem forskellige typer af frugt og bær, så hun på den måde også får variation.
Til frokost vil det være godt at give hende øllebrød eller grøntsagsmos - gerne variere hver anden dag. På den måde kan I vænne hende til rugbrødssmagen. Derudover må hun meget gerne få ristede rugbrødsbjælker i hånden, som hun kan sidde og sutte og gumle på selv, eller I kan skære en skive agurk på 1.5 cm, lave hul i midten og sætte den på hendes tommelfinger - så kan hun bedre styre den og har mulighed for at sidde og sutte, gnaske og gumle lidt.
Grøntsagsmosen gives frokost og aften, og igen må I gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grøntsagsmos. Det er rigtig fint at tage udgangspunkt i jeres egen mad, men I må også meget gerne give hende færdigblanding - det vigtigste er, at hun spiser og forbinder det at spise med noget dejligt. Da hun lyder til at være ret glad for fuldkornsgrød, så kan I prøve at blande lidt grøntsagsmos i denne - altså bruge fuldkornsgrøden som basis og i stedet for frugt som topping, så tilsætte f.eks. lidt gulerods- eller ærtepure og se om I på den måde kan vænne hende til at spise dette. Gradvist kan gulerod og ærte udgøre en større mængde, og så kan I begynde at tilsætte lidt kartofler, broccoli, blomkål og lignende og på den måde få hende til at spise mere af jeres mad.
Al hjemmelavet mad skal energiberiges med mme og fedtstof, og nogle gange giver det en ekstra sød smag at lave lidt smørsovs og hælde over grøntsagsmos i stedet for at komme en skefuld ned i mosen. Det kan også være en god idé at bruge de lidt sødere grøntsager som sweet potatoes, gulerødder og ærter, eller måske græskar. Faktisk kan I også købe færdiglavede babyretter, som indeholder grøntsager som disse, det laver blandt andet Ellas Kitchen. Hvis I bager gulerødder eller forskellige rodfrugter i ovnen - kartofler, pastinak, selleri og lignende, så trækker det også sødmen frem, så mosen bliver lidt sødere før servering. Hun må gerne få rodfrugter, dog kun i små mængder. Det lyder som om, at hun har lidt en sød tand, så det er værd at forsøge :)
Mad i hånden kan netop også være forskellige både af kartofler og rodfrugter bagt i ovnen, som hun kan sidde med, gumle på, smage... Hun må også gerne få brødskorper, som enden af en franskbrød, hvis I selv spiser det, eller en tvebak eller lignende skorpe. Det er helt fint også her at variere lidt. Og netop det at sidde med mad i hånden er rigtig godt. Det stimulerer hende mundmotorisk, så hun bliver bedre til at spise, og så er det godt at give, når det er spisetid, så hun bliver opmærksom på, at det netop er tid til at spise nu. I kan derfor med fordel give hende lidt i hånden at gumle på, imens I laver maden parat.
Også bløde frugtbåde kan gives, det kan f.eks. være lidt appelsin, mandarin, det kan også være en moden blomme (uden skind) eller I kan forsøge med lidt bløde bær som f.eks. hindbær. Hun må ikke få noget med skind og ikke hårde frugtstykker som f.eks. æblebåde, da de knækker meget let og et stykke så kan sætte sig fast i halsen.
Hvis I er urolige for at hun sidder med noget, så kan I også give hende en frugtfeeder at sidde med. Den kan indeholde både kogt frugt og grøntsager, og hun vil kunne smage, sutte osv. men det vil naturligt ikke være på samme måde, som at sidde med maden direkte i hånden.
I løbet af de næste a 2 uger, vil det være rigtig godt, at I begynder at give lidt frugtmos som mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Og når hun så bliver 7 måneder, så er det tid til at skære ned i amningerne, så hun ammes 4 gange dagligt - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I takt med at antallet af skemåltider sættes op, så skrues antallet af mælkemåltider ned. Lige nu vil det være rigtig godt med 6 amninger, hvilket betyder, at amningen tidlig morgen bliver én amning og amning sen aften også én amning. Og i 7 måneders alderen trappes så ned til de 4 amninger.
Det er vigtigt, at i arbejder bevidst på at lære hende at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det er godt, hvis hun ikke falder i søvn i favnen og med brystet, men at hun flyttes ned hvor hun skal sove lige der, hvor hun næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, hvor hun lægges. Det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn i favn og flyttes sovende, fordi hun så vil kune vågne op, fornemme at hun ligger et andet sted og det vil være utrygt og så vil hun have svært ved at sove og derfor have behov for bryst og favn igen - og det kan f.eks. godt være det, som sker sen aften. At hun søger brystet både kl 22 og 00 kan dog også hænge sammen med, at hun generelt har behov for lidt mere mad hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsrytme lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/06: Ammes én gang i dette tidsrum og sover videre indtil dagen begynder omkring kl 08...
Morgen 8: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden, og I følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frisk blød frugt i hånden, ristede rugbrødsbjælker eller lignende og I følger efter med lidt frugtmos og vand af kop. Dette mellemmåltid introduceres om ca 2 uger, når hun er vænnet til også at få morgengrød.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 10.30. Denne amning forsvinder i 7 måneders alderen, og mellemmåltidet erstatter amning.
Frokost 12.30-13: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og I følger efter med enten øllebrød eller grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 14-14.30... det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er...
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Dette mellemmåltid introduceres også om ca. 2 uger.
Ammes og har måske brug for en 3. lur eller begynder måske at kunne springe den over...
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at gumle på selv, og I følger efter med lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt gerne fra begge bryster og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor hun begynder at kunne sove videre til næste morgen tidlig :)
Hun skal naturligt også stille og roligt igang med kød, fisk osv. men lige nu er det godt, hvis I bare kan vænne hende til at spise lidt grøntsager og ikke fokusere så meget på, at hun også skal vænnes til kød og fisk. En ting af gangen :)
Det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en nogenlunde fast dagsrytme med faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet, søvn osv. Fordi det alt sammen vil påvirke hendes indre ur og hendes fornemmelse for både mæthed og sult - og dermed lyst til at spise, og også hendes fornemmelse for hvornår hun skal sove og være vågen og aktiv.
Det vil være rigtig godt, hvis dagen ikke starter senere, end at hun kan begynde med morgengrød kl ca 08 - når hun skal i vuggestue, så skal hun nok tidligere op, men lige nu er det fint at holde tidspunktet her. Det er også med til at sikre, at dagen ikke skrider for jer :)
Og så er det godt, hvis du som sagt kan putte hende fra favn og bryst, før hun sover. Det er vigtigt, hvis hun vænnes til at sove i egen seng, så hun ikke længere behøver være i favn eller ligge med mors bryst mere eller mindre i munden for at sove. Det er vigtigt, at hun ikke drikker mælk hele natten igennem, fordi det også fjerne appetitten til og lysten til skemad om dagen. Og så er det vigtigt, at hun kan puttes uden bryst og favn, fordi hun skal kunne dette, når hun skal passes af andre. Det lyder som om, at det ikke kun er maden, som I skal arbejde på at øge, men også hendes afhængighed af brystet som nu skal trappes ned...
Når hun starter i vuggestue som 8 måneder gammel, så vil det være godt med 3 amninger i døgnet. jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Men I kan i stedet give hende brystet eftermiddag og aften og sen aften. Det vil være dejligt for hende at blive ammet, når hun har været adskilt fra mor og det kan være en rigtig dejlig måde at mødes på igen. Og så skal hun ammes aften og sen aften, som hun også bliver nu - men amningen tidlig morgen forsvinder. Det vil igen være med til at give appetit til mere morgenmad og anden mad derefter :)
Med hensyn til at sidde i høj stol, så må I gerne sætte hende i stolen, selvom hun endnu ikke kan sidde frit på gulvet selv. Hun vil sandsynligvis godt kunne side kortvarigt i stolen f.eks. imens I giver hende skemad. Hun skal sidde med rank ryg, og når hun falder forover eller til siden, så er hun træt i ryggen og skal så ned på gulvet igen. Men jeg vil tro, at hun godt kan sidde der lidt - det gør det lettere for jer at give hende mad og også lettere for hende selv at sidde med noget i hånden.
Jeg vil anbefale jer meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Den kommer i en ny revideret udgave i løbet af meget kort tid, forlaget sagde primo april, så den må være lige på trapperne :) I den guides I igennem måned for måned, der er opskrifter, dagsplaner osv. og I kan slå op, hvad I kan give hende at spise, hvis I er i tvivl om hvad og hvordan :)
Håber at I her er hjulpet videre på vej - fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske